• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 3839
تعداد نظرات : 784
زمان آخرین مطلب : 4385روز قبل
اخبار

موسیقی ما-مازیار رضایی: مدیر شرکت آهنگ پارسیان از انتشار دو آلبوم به صورت همزمان با هم خبر داد و در این رابطه گفت: بهزاد عباسی خواننده جوان و توانای عرصه پاپ که به تازگی مجوز اولین آلبومش با نام «رویای نقره‏ای» صادر گردیده، به زودی توسط شرکت ما منتشر خواهد شد.

به گفته وی، «رویای نقره‏ای» شامل قطعاتی با نام «اگه بگی دوسم داری»، «شب گریه»، دل نگرون»، «حریص»، «ایران»، «تو رفتی»، «رفیق»، «بیشتر از من» و قطعه بی‏کلام «اگه بگی دوسم داری» با اجرای پیانو است.
علی مروستی ادامه داد: بابک صحرایی، مریم اسدی، یاحا کاشانی، طهمورث‌پور شیر محمد، حمید نصرالهی و مجید صالحی ترانه قطعات را سروده‏اند. دکتر محمدرضا چراغعلی آهنگسازی و تنظیم این اثر را بر عهده داشته است.
«آواز شب» یکی دیگر از تولیدات شرکت است که گروه روزت (Rosette) به خوانندگی پیام اسدی و ایمان همتی وهمکاری وحید غلامی آن را ساخته و راهی بازار خواهد کرد.
مروستی در پایان گفت: «هوای رفتن»، «عاشقونه»، «عروسک»، «آواز شب»، «نابخشوده»، «چه دنیای غریبیه»، «فصل کوچ»، «بن بست» و «قطعه‏ی بی‏کلام آواز شب» قطعات این اثر را تشکیل می‌‏دهد.
این دو آلبوم، به زودی توسط شرکت پژواک صوت و تصویر ایرانیان وارد بازار موسیقی خواهد شد.
گروه روزت تمام قطعات را به جز قطعه چه دنیای غریبیه که اثر شهرزاد خامدا است سروده‏اند. آهنگسازی و تنظیم این قطعات را نیز اعضای گروه روزت انجام داده‏است.

منبع : موسیقی ما

جمعه 6/8/1390 - 15:17
موسيقي

موسیقی  ما- لیا شیرازی: مجید رفیعی پس از چهار سال که از تولید اولین اثر هنری‌اش می‌گذرد، از ورود این آلبوم به مراحل پایان مجوزی خبر داد تا طی چند ماه آینده این اثر به بازار عرضه گردد.

این آلبوم که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است از ۹ قطعه به نام‌های «خواب قشنگ من»، «حس»، «سردرگم»، «سایه‌نشین» (با دو نوع موسیقی متفاوت)، «مخمصه»، «تن‌ها دلیل بودن»، «بمون پیشم» و «حضور آشنا» از بین سروده‌های شایا تجلی، مریم رفیعی و لیا شیرازی تشکیل شده است که فریدون بیگدلی و مجید رضازاده به ترتیب ساخت ملودی‌ها و تنظیم قطعات این آلبوم را بر عهده داشته‌اند.
مجید رفیعی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به این مهم که ترکیب ترانه و ملودی و سازبندی در کنار ترتیب قطعات در کنار یکدیگر می‌تواند به آلبوم شخصیت خاصی بدهد، توضیح داد: در این اثر سعی شده است تمام اجزای سازنده یک قطعه از لحاظ موسیقی با کلام به طور منطقی همسو با هم قرار بگیرند تا سبب جذب مخاطب شوند. از طرف دیگر ما با قشر مختلفی از شنوندگان مواجه هستیم و با توجه به این مساله تلاش کرده‌ایم در تکنیک به نحوی عمل کنیم تا کسانی که این هنر را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند نیز به این آلبوم نمره منفی ندهند. به اضافه آن‌که با انتخاب ترانه‌هایی که هر کدام دارای زبان منحصر به فردی در بیان احساس هستند، سعی در توجه به علاقه و سلیقه مخاطب عام نموده‌ایم.
او ادامه داد: توجه و تامل به آن‌چه مردم در عکس‌العمل ولو نسبت به آثار موجود در بازار غیرمجاز از خود نشان می‌دهند، این حقیقت را برملا می‌کند که حتی قطعاتی که از لحاظ نوع ساخت موسیقی دچار نقص و کمبود هستند، صرفا به جهت نوع ترانه و احساسی که به مخاطب منتقل می‌کنند، مورد توجه قرار می‌گیرند. به همین سبب با حساسیت سعی کردیم ترانه‌هایی را انتخاب کنیم که می‌توانند مخاطب را با خود درگیر کنند و از طریق موسیقی همراستا با متن اشعار این ارتباط را قوی‌تر نمودیم چرا که معتقدیم احساس اولین و مطمئن‌ترین راه ارتباط با کسانی است که به عنوان مخاطب می‌توانند با حمایتشان آینده یک هنرمند را رقم بزنند.
رفیعی در پاسخ به این سوال که با توجه به طولانی شدن مدت زمان تولید این آلبوم، برای همگام شدن با شرایط بازار چه تمهیداتی اندیشیده‌اند، اظهار داشت: هر روز که می‌گذرد بازار موسیقی شرایط تازه‌ای را تجربه می‌کند و این یک مساله طبیعی است که در هر دوره‌ای هنرمندان با آن مواجه بوده‌اند. امکانات رو به پیشرفتند و احساس و علایق در حال تغییر و این مساله الزام به‌روز بودن را دو چندان می‌کند. آثاری که طی سال‌های گذشته شنیدنی بودند، امروز در زمره آثار معمولی قرار دارند پس باید تمام عناصر را با شرایط روز تطبیق کرد. بر این اساس، نه باید آن‌قدر عجولانه پروسه تولید یک آلبوم را طی کرد که قطعات بدون پشتوانه فکری ساخته شوند و نه آن‌قدر این مدت را طولانی کرد که از زمان جا ماند. به هر حال غالب ترانه‌ها اگر با دقت انتخاب شوند، می‌توانند مدت زمان زیادی جوابگوی احساس مخاطب باشند و این مساله تنظیم است که می‌تواند قطعات را با شرایط بازار همگام کند.
مجید رفیعی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: این آلبوم شاید مانند بسیاری از آثار ارائه شده دارای فضایی عاشقانه عاشقانه و پیرو احساس باشد اما مطمئن باشید حسی متفاوت از آن‌چه تا به حال شنیده‌اید را ارائه می‌کند. من نیز به عنوان خواننده این آلبوم همواره سعی‌ کرده‌ام، حس و لحن صدای خاص خود را داشته باشم و تقلیدی در نوع اجرا به کار نگیرم. هر هنرمندی تمایل دارد اثرش هنگام ارائه با نظر مثبت مخاطبین مواجه شود و اگر چنین اتفاقی رخ نداد باید برای بازنگری به خود برگشت و بدون ناامیدی و خوشبینی مسیر تازه‌ای را پیمود تا به نتیجه مطلوب رسید.

جمعه 6/8/1390 - 15:17
آرایشی و زیبایی

اینکه شما با آرایش زیباتر به نظر برسید بسیار مهم است اما مهم تر از آن نوع  لوازم و چگونگى انتخاب آن‌هاست. دانستن بعضی نکات به شما کمک میکند:

 

۱٫اولین قدم انتخاب یک فروشگاه معتبر است . متاسفانه تقلب و تشابه در لوازم آرایش بسیار زیاد است و صد البته این قضیه روی کیفیت جنس مورد نظر تاثیر خواهد گذاشت.
۲٫ برندها و رنگ‌های مورد نظر و مطلوب خود را در یک دفترچه مد مخصوص خود یادداشت کنید .آدرس محل مورد نظر یا سایت آن کالا را هم یادداشت کنید. این دفترچه را برای همه لوازم مورد نیاز (لباس ، کیف ، کفش ،…) می‌توانید استفاده کنید.
۳٫وقتی به فروشگاه مورد نظر رفتید ابتدا بین تست‌ها دنبال کالای مورد نظر خود بگردید. چرا که این تست‌ها به شما کمک میکند اگر از رژ مورد نظر خوشتان نیامد مورد دیگر را امتحان کنید.
۴٫  قبل از خرید همیشه از فروشنده تست‌ها یا حتی اشانتیون‌ها را بخواهید . برای رژ ،‌ کرم پودر، پن کیک ا ین مورد به انتخاب بهتر شما کمک شایانى می‌کند.
۵٫رژ لب‌های زیادی در فروشگاه هست و همه رنگ‌ها هم در نوع خود زیباست .اما انتخاب شما باید محدود به رنگ‌هایی شود که به رنگ پوست ، فرم لب‌ها و سن شما بیاید.
۶٫اول یک نمونه از رنگی را که متناسب با شماست انتخاب کنید اگر تست ها در فروشگاه کم بود براى رعایت موازین بهداشتى تست آن را روی پوست دست خود بالاتر از انگشت شصت امتحان کنید . بهتر است ۲۴ ساعت بعد از تست رژ مورد نظر را خریداری کنید . چراکه هم تناسب رنگش را با پوست خود هم آلرژی نداشتن به آن رژ را امتحان کرده اید.
۷٫ دقت داشته باسید انتخاب رژ به دلیل استفاده روی لب بسیار مهم است و رژ‌های تقلبی و استفاده از آن بسیار مضر است .
۹٫ مواد آرایشی که برای شما خارش ، سوزش ، کهیر ؛ آب ریزش بینی و چشم و التهاب ایجاد کند آلرژیک است و هرگز نباید استفاده شود.منبع :seemorgh.com

جمعه 6/8/1390 - 15:14
ریزه کاری های خانه داری

چگونه حمام و دستشویی منزلتان را براق کنیدروزی که شما عده ای را به منزل خودتان دعوت می کنید کلی به زحمت می افتید و به اصطلاح حسابی خانه را می چلانید تا تمیز شود.

در عین حال قسمتهایی هم هست که شما مطمئن هستید کسی از مهمان های شما آنجا را نمی بیند و شما با بستن آن قسمت از رفتن مهمانها به آن بخش از خانه تان جلوگیری می کنید.
اما یکی از جاهایی که شما یقین دارید که مهمان و هر فردی که به منزل شما می آید احتمالاً از آن استفاده می کند دستشویی و توالت منزل شماست. حتماً هم می دانید که سخت ترین تمیزکاری در منزل همان تمیزکردن دستشویی ها است. برای تمیز و براق کردن منزل چند راه بسیار ساده است که اگر دوست داشتید اجرا کنید تا توالت تان همیشه برق بزند.
۱)کار را تمام کنید
همیشه عادت دارید به کودکانتان بگویید که عجول نباشند و کارهایشان را تا انتها و بدون عجله انجام دهند. این بار باید این نکته را به خودتان گوشزد کنید. به جای اینکه وارد دستشویی شوید و به فکر این باشید که به سرعت به سراغ جای دیگر بروید، سعی کنید داخل دستشویی بمانید تا کاملاً تمیز شود. این به شما کمک می کند تا حواستان جمع باشد و موجب می شود تا شما فکر نکنید که تمیزکردن این قسمت از خانه تمام روز شما را گرفته است.
۲ ) اولین کار
قبل از اینکه بخواهید با انواع و اقسام زمین شوی ها و تمیزکننده های مایع، شروع به شست وشوی زمین و دیوارها بکنید با جارو گرد وخاک و موهایی را که روی زمین ریخته را جمع کنید. پیشنهاد ما این است که در صورت موجود بودن جاروبرقی از آن یا جاروی دستی کوچک استفاده کنید.
این کار باعث می شود تا گرد وخاک و موها پس از تمیزکردن مجدداً برنگردند. اگر داخل توالت و حمام تان فرش کوچک یا قالیچه ای دارید مطمئن شوید که روی آن راکاملاً با جاروبرقی تمیز کرده اید. پرده حمام را قبل از هرکاری جدا کنید و بشویید. البته اگر قابل شست وشو است. پس از این کار می توانید اگر مایل بودید قالیچه و فرش داخل حمام را بشویید. به این ترتیب شما می توانید، قبل از شستن قالیچه و فرش پرده حمام را مجدداً آویزان کنید.
۳) از توالت شروع کنید
قبل از استفاده از مواد شوینده یک بار سیفون توالت را بزنید. حالا مواد شوینده را داخل آن بریزید. اجازه بدهید چند دقیقه ای همین طور بماند. این کار باعث می شود تا لکه های روی توالت کاملاً از بین برود. در این مدت هم بیکار نمانید. از برس و تمیزکننده برای تمیزکردن سطح رویی توالت استفاده کنید. کاملاً سطح خارجی توالت اعم از اطراف و محل نشستن و سایر قسمتها را تمیز کنید. پس از این کار داخل توالت را با برس مخصوص بشویید. اگر اثری از لکه بود باز این کار را تکرار کنید و یک بار دیگر سیفون را بکشید. پس از این کار اگر مایلید می توانید از خوش بو کننده هم در پایان کار استفاده کنید.
۴) حمام
نوبت به حمام می رسد. تمیزکردن پرده حمام را که مرحله قبل انجام داده اید، دیوارها و شیرهای آب را کاملاً با مواد تمیزکننده بشویید. اگر حمام شما در شیشه ای دارد فراموش نکنید آن را هم با شیشه پاک کن تمیز کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که قبل از آغاز کار در حمام صابون و شامپو و سایر وسایل داخل آن را در گوشه ای قرار دهید.
۵) آینه ها
در دستشویی معمولاً آینه ها از قلم می افتد. این نکته را به خاطر بسپارید که تمیز بودن آینه ها به تمیز جلوه کردن دستشویی بسیار کمک خواهدکرد.
قبل از شستن محل دستشویی آینه ها را تمیز کنید با تمیزکننده شیشه و استفاده از دستمال توالت ویا یک کهنه یا پارچه نرم می توانید این کار را انجام دهید.
۶) دستشویی
تمیزکردن سینک دستشویی بسیار آسانتر و ساده تر از هر قسمت دیگر است. ماده شوینده را بریزید و با آب بشویید و درنهایت با دستمال خشک کنید تا لکه های آب روی آن نماند. برای شستن سینک دستشویی نیاز نیست تا صبر کنید مایع دستشویی روی سینک مدت زیادی بماند و بعد شروع به شستن کنید.
۷) زمین
برای تمیزکردن زمین دو راه وجوددارد. اگر دستشویی شما راهی برای خروج آب دارد، آنگاه می توانید تمیزکننده را روی زمین بریزید و تمیز کنید.
درغیر این صورت با استفاده از تی یا دستمال تمیز مرطوب زمین دستشویی را تمیزکنید.
۸) حوله ها
حالا نوبت مرحله آخر است. حوله های تمیز بردارد و در جای مخصوص در توالت قراردهید. دستمال های تمیز بیاورید و هرچه را که درهنگام شست وشو خارج کرده بودید را به دستشویی برگردانید.
حالا دستشویی شما کاملاً تمیز و شفاف شده. مطمئن باشید با این روش زمان زیادی از شما گرفته نخواهدشد و قطعاً توالتی تمیز و براق خواهید شد.

روزنامه ایران

 

جمعه 6/8/1390 - 15:11
سينمای ایران و جهان
گپی با رامین راستاد از کار و زندگی تا آخرین فیلمش که هنوز اکران نشده
«روان من اصلا سلامت نیست و به این موضوع اعتراف می‌کنم، طوری که اگر کسی بد رانندگی ‌کند، پیاده می‌شوم که آن فرد را بزنم و این‌ کار را کرده‌ام، البته کتک‌ نزدم، فقط دعوا کردم. روان من هم مثل خیلی‌ها سالم نیست هر چند سعی می‌کنم این روح و روان را در برابر کسانی که می‌شناسم و خانواده‌ام کنترل کنم ولی گاهی به شدت به هم می‌ریزم مثل یک دینامیت که با یک کبریت منفجر می‌شود.» این صحبت‌های رامین راستاد است، بازیگری با قیافه‌ای کمی عصبی اما با دلی مهربان، حرف‌هایش را با کمال صداقت زد و ما هم با همان صداقت ثبت کردیم…
در سال ۹۰ فیلمی بازی نکرده‌اید؟
چرا، یک فیلم خیلی خوب بازی کرده‌ام که امیدوارم خیلی زود آن را نمایش بدهند. در این فیلم نقش یک بیمار اوتیسمی را بازی کردم، اوتیسم یک بیماری خاص و نادر است. البته به نظرم این فیلم یک کپی خیلی خوب از فیلم (مرد بارانی) است که«داستین ‌هافمن» و «تام‌کروز» در آن بازی کردند.
در مورد بیماری اوتیسم تحقیق هم کردید؟
بله، اوتیسم نوعی بیماری است که معمولا پسرها به آن مبتلا می‌شوند و یک جورهایی حالت کودکی خود را حفظ می‌کنند و بدنشان به یک حالت خاص عادت می‌کند و به آن شکل باقی می‌ماند. در کل یک شکل فیزیکی مشخص دارند. افراد مبتلا به این بیماری نمی‌توانند مستقیم در چشم کسی نگاه کنند. قبل از اینکه در این فیلم‌بازی کنم، رفتم به مراکز نگهداری‌ این بیماران و تحقیقاتی کردم ولی متاسفانه نتوانستم بیمارانی که در رده سنی ۲۸-۲۷ ساله هستند، ببینم. بیشتر کسانی که در این مراکز بودند، ۱۶-۱۵ ساله بودند. اوتیسم یک بیماری مادرزادی است که تا آخر عمر همراه بیمار باقی می‌ماند. در دنیای سینما تا به حال چند فیلم بر این اساس ساخته شده ولی شاخص‌ترینشان همان فیلم  (مرد بارانی) است.
برای همه نقش‌هایتان تحقیق می‌کنید یا این مورد خاص بود؟
برای ایفای بعضی از نقش‌ها لازم است بروی و تحقیق کنی، مثلا من نمی‌توانستم نقش یک بیمار مبتلا به اوتیسم را بدون تحقیق بازی کنم ولی نقش یک دیوانه را که همه در زندگی با او برخورد داشته‌ایم، شاید بتوان بدون تحقیق هم بازی کرد. گاهی نقش‌ها دارای شاخص‌ها و عواملی هستند که بازیگر حتی باید آنها را پیدا کند تا در اجرا دچار اشتباه نشود. یک بیمار مبتلا به اوتیسم خصوصیات خاص خودش را دارد و من نمی‌توانستم از خلاقیت و تصور خودم برای ایفای آن نقش استفاده کنم.
وقتی چنین نقش‌های سختی را که بدن و روان را درگیر می‌کند، بازی می‌کنید، خارج از صحنه تاثیرش را احساس نمی‌کنید؟
چرا، واقعا می‌گویم. مثلا اوتیسمی‌ها یک حرف را خیلی تکرار می‌کنند مثلا اگر از یک بیمار مبتلا به اوتیسم بپرسی حالت خوبه؟ دوباره جمله تو را چند بار تکرار می‌کند،من در مدت ضبط این فیلم آنقدر این کار را می‌کردم که حتی روی گروه هم تاثیر گذاشته بود؛ وقتی می‌گفتند بچه‌ها خسته نباشید بریم شام، من هم ناخودآگاه این جمله را تکرار می‌کردم بعد این حرکت من تعمیم پیدا کرد به تمام اعضای گروه! بعضی از نقش‌ها روی انسان تاثیر می‌گذارند اما همه نقش‌ها این تاثیرگذاری را ندارند و یک بازیگر اگر بگوید همه نقش‌هایم در من تاثیر می‌گذارند، دروغ می‌گوید. برخی نقش‌ها در سطح حرکت می‌کنند و حس خاصی ندارند اما بعضی نقش‌ها از لحاظ فیزیکی یا از لحاظ روحی ـ روانی بازیگر را درگیر می‌کند. نقشی که خیلی در زندگی من تاثیر گذاشت، نقشی بود که در سریال «زیرتیغ»بازی کردم، واقعا آدم غیرقابل تحملی شده بودم چون آن نقش خیلی فشار رویش بود. من از صبح می‌رفتم سرکار و مدام فشار و استرس را تحمل می‌کردم و نمی‌شد مثل یک لباس وقتی کار تمام می‌شود آن را از تنم دربیاورم و کنار بگذارم. آن آدم در من بود و به همین دلیل تاثیرش بر من خیلی زیاد بود.
فشار کار زیاد بود یا فشار شخصیت آن نقش؟
فشار شخصیت آن نقش و کاراکتری که داشت. خود کار که فشاری نداشت، یک دوره کاری بود مثل باقی‌ فیلم‌ها، اتفاقا «زیر تیغ» از آن سریال‌هایی بود که بدو‌بدو نداشت اما آن کاراکتر با روح و روان من خیلی بازی کرد. نقشی که به عنوان یک بیمار اوتیسمی بازی کردم، از نظر فیزیکی هم خیلی روی جسم من تاثیر گذاشت.
در خیلی از کارهایتان نقش آدم‌های بداخلاق و خشن را بازی کرده‌اید، شخصیت خودتان چقدر به این نقش‌ها نزدیک است؟
اتفاقا من زیاد نقش آدم‌های خشن و بداخلاق را بازی نکرده‌ام و چقدر خوب شد که این سوال را پرسیدی تا در موردش صحبت کنیم، ما یاد گرفته‌ایم که فقط بگوییم نقش مثبت، نقش منفی، آیا همه یا خوب خوب هستند یا بد بد؟
اصولا درام براساس یک ضدقهرمان شکل می‌گیرد، اگر ضدقهرمان وجود نداشته باشد، همه‌چیز به خوبی و خوشی پیش می‌رود و تمام می‌شود ولی یک ضدقهرمان همیشه تاثیری در روند درام می‌گذارد و آدم‌های قصه را درگیر می‌کند و این ضدقهرمان الزاما همیشه منفی نیست. ما آدم‌های زیادی در زندگی‌مان می‌بینیم که یا به شدت مستعد خوب?شدن هستند یا به شدت مستعد بدشدن و نمی‌توانیم بگوییم که این آدم‌ها مثبت هستند یا منفی، این آدم‌ها خاکستری‌اند. اتفاقا این آدم‌ها در جامعه امروز ما خیلی بیشتر از آدم‌های سیاه‌وسفید هستند. برداشت شخصی من این است که آدم‌های سفید ما آدم خوبه را نمایش می‌دهند و ماسک سفیدبودن می‌زنند و اگر با موقعیت خاصی روبروشوند، به شدت سیاه هستند و آدم سیاه‌هایی که ما در فیلم‌هایمان نشان می‌دهیم، احمقانه بد هستند. اگر بتوانید یک آدم پیدا کنید که کاملا و صددرصد خوب و بدون عیب باشد، به شما جایزه می‌دهم. من آدم‌هایی را دوست دارم که شرایط، جامعه و همه و همه روی آنها تاثیر می‌گذارد و یک وجود عینی و قابل ‌لمس دارند. شما به اطراف و خانواده‌تان که نگاه کنید. متاسفانه همه ما آدم‌های خاکستری را فراموش کرده‌ایم یا می‌گوییم سفید یا می‌گوییم سیاه. من شاید فقط ۵ بار نقش منفی بازی کرده‌ام و بقیه نقش‌هایم خاکستری هستند. با دلیل و برهان می‌گویم که آنها منفی نیستند و به نظرم این تصور که من زیاد نقش‌های منفی بازی می‌کنم غلط است. من عاشق نقش‌های خاکستری هستم به دلیل اینکه یک جاهایی تماشاگر به او حق می‌دهد و لحظه‌هایی ممکن است از آن کاراکتر بدش بیاید.
ولی مردم حس می‌کنند اگر شما در فیلمی حضور دارید، نقش شما، نقش آدم خوب داستان نیست.
این مساله به دلیل تاثیری است که نقش‌های منفی‌ام روی آنها گذاشته است، مثلا در سریال «زیرتیغ»، من اصلا آدم بد قصه نبودم ولی مردم چون پرویز پرستویی را دوست دارند و من نقش مقابل او بودم، مرا دوست نداشتند در صورتی که من به جای اوستا محمود به خاطر کاری که نکرده بودم، در زندان بودم. مردم ما به شدت احساساتی هستند و بازیگری برای آنها محبوب است که حس آنها را درگیر کند. تماشاگر ما دوست دارد برود سینما گریه کند یا بخندد، من خیلی از بازیگرها را دیده‌ام که تکنیکی و خوب هستند ولی وقتی از مردم می‌پرسند بازیگر محبوبتان کیست، اسمی از آنها نمی‌برند. چون احساساتشان با آنها درگیر نشده است. من در یکی، دو سریال توانستم تاثیر عجیب و غریبی روی تماشاگر بگذارم و این تماشاگر این تاثیر را دیگر فراموش نمی‌کند و توقع دارد مرا فقط در همان نقش‌ها ببیند. در سالی که گذشت، حداقل یکی، دو کار کمدی بازی کردم؛ کمدی‌هایی که شاید خود کارگردان ۵-۴ روز اول از اینکه مرا برای آن نقش انتخاب کرده بود، ترسید و شاید پیش خودش می‌گفته: «رامین راستاد مثل برج زهرمار است حالا چطور می‌تواند تماشاگر را بخنداند؟» ولی این اتفاق افتاد و به نظرم اتفاق بدی نبود و کسانی که مرا در آن نقش دیدند، پذیرفتند.
در کوچه و خیابان هم مجبور می‌شوید برای مردم این توضیحات را بدهید؟
بارها مردم وقتی مرا در خیابان می‌بینند، می‌گویند آقا چرا اینقدر نقش منفی بازی می‌کنی؟ ولی من که نمی‌توانم یکی ‌یکی برای همه توضیح بدهم. حتی شده به دلیل این حرف‌ها، در خیابان با مردم دعوایم شده است. شاید بهترین کار برای اینکه مردم این تصور را فراموش کنند این باشد که یک سریال تاثیرگذار طنز بازی کنم که عده‌ای از مردم آن را ببینند مثل سریال‌های مهران مدیری. اگر مردم با من بخندند باور می‌کنند که آدم بد داستان نیستم و من هم می‌توانم لحظات شاد و مفرحی را برایشان ایجاد کنم.
ولی شما در همان نقش‌های خاکستری هم خشن هستید و حالت‌های عصبی دارید، این حالت را خودتان می‌خواهید داشته باشید؟
بله، چون ما در اطرافمان تقریبا آدمی که حالت عصبی نداشته باشد، نمی‌بینیم. همه ما در یک جایی به هم می‌ریزیم. من می‌خواهم بدانم ۱۰ سال پیش کسی معنی کلمه «استرس» را می‌دانست؟ آن موقع خیلی کم پیش می‌آمد که کسی این کلمه را بشنود و به‌کار گیرد ولی الان این اتفاق افتاده و در حجم انبوه عبارت‌هایی که درمورد اضطراب و نداشتن اعصاب است، شنیده می‌شود. ما نمایش می‌دهیم که خوبیم اما کسی که با ما زندگی می‌کند، می‌تواند بفهمد که حالت‌های دیگری هم داریم که غیرقابل‌‌تحمل است، ولی دیگران فقط ظاهرمان را می‌بینند و آن لحظات کوتاهی که ما خوب بودن را نمایش می‌دهیم.
حس خودتان به آدم‌های عصبی که نقش‌شان را بازی کرده‌اید، چگونه است؟
من آدم‌های عصبی‌ای که نقششان را بازی می‌کنم، دوست دارم چون آنها را در خیابان می‌بینم، خودم را می‌بینم که مثلا هنگام رانندگی چقدر عصبی می‌شوم، آدم‌های دیگر را می‌بینم که چطوری سر یک مساله کوچک با هم دعوا می‌کنند. این همه در روزنامه‌ها می‌خوانیم که فلان پدر یا مادر بچه‌شان را آنقدر زده‌اند که بچه تا پای مرگ رفته، آخر چنین چیزی چطور ممکن است؟ وقتی در موردش حرف می‌زنیم، می‌گوییم غیرممکن است، ولی آدم از لحاظ روحی و روانی ممکن است به یک جایی برسد که این‌کار را هم بکند و حتی بچه‌اش را بکشد یا هر کار دیگری بکند. من از خودم فرار نمی‌کنم. من اطراف خودم آدم‌های این‌طوری زیاد دیده‌ام و دوست دارم این نقش‌ها را بازی کنم و می‌دانم تاثیرش آنقدر است که به بعضی‌ها تلنگر بزند، من ناراحت نمی‌شوم اگر بگویند فلانی دوباره نقش منفی بازی کرده است. من برای خودم این تحلیل را دارم که آن نقش منفی نیست. کسی که تصادف کرده و پول دیه نداشته بدهد و ۳ سال زندان بوده است، حالا که از زندان آمده نمی‌تواند کار پیدا کند چون سوءسابقه دارد و هزاران مشکل دیگر، پس الان چه کار می‌تواند بکند؟ غیر از اینکه به‌ناچار دست به کارهایی بزند که منفی هستند. اینها واقعیت جامعه ماست و ما نباید از آن فرار کنیم و من به عنوان یک بازیگر دوست دارم آن چیزی را که می‌بینم بازی کنم. می‌خواهم بگویم ۷۰ درصد آدم‌هایی که در فیلم‌ها می‌بینیم، در جامعه مصداق خارجی ندارند، دروغ محض است، این شکلی که بازی می‌کنم حالم خوب می‌شود چون تاثیرش را در مخاطب می‌بینم.
حاضرید نقش یک کودک‌آزار را بازی کنید؟
بله.
از همان مردم کوچه و بازار نمی‌ترسید؟
نه! چون شاید وقتی آن فیلم پخش می‌شود، ۲ تا کودک‌آزار آن را ببینند و بعد خودشان را ببینند و فکر کنند که این یک حیوان است و من نمی‌توانم این‌طوری باشم، پس من چطور می‌توانم این کار را بکنم؟ اگر من فیلمی‌ بازی کردم و تماشاگر به آن فکر کرد، کار آن فیلم درست است.
با توجه به شخصیتی که مردم در فیلم‌ها از شما دیده‌اند، اگر در یک محل عمومی به هر دلیلی عصبانی شوید، سعی می‌کنید جلوی عصبانیت‌تان را بگیرید؟
نه، روان من اصلا سلامت نیست و به این موضوع اعتراف می‌کنم، طوری که اگر کسی بد رانندگی ‌کند، پیاده می‌شوم که او را بزنم و این ‌کار را کرده‌ام البته کتک‌ نزده‌ام، دعوا کرده‌ام! من هم مثل خیلی‌ها روانم سالم نیست هر چند سعی می‌کنم این روح و روان را در برابر کسانی که می‌شناسم و خانواده‌ام کنترل کنم ولی گاهی به شدت به هم می‌ریزم مثل یک دینامیت هستم که با یک کبریت منفجر می‌شود.
تا حالا به این موضوع فکر نکرده‌اید که اعصابتان را کنترل کنید؟
سعی کردم کنترل کنم ولی نمی‌شود، من به حقوق شهروندی خیلی اعتقاد دارم. وقتی آن حقوق پایمال می‌شود، حالم بد می‌شود. بعضی‌ها می‌‌گویند آقا شما هنرمندی، از شما بعید است، ولی من نمی‌دانم چرا باید چون یک بازیگر هستم، حقم ضایع شود. واقعا نمی‌خواهم چون یک بازیگرم کسی حق من را بخورد و اجبارا برای مردمی بودن، لبخند بزنم. من متعلق به مردم هستم تا جایی که اعصابم خرد نشود. اعتراف می‌کنم که گاهی روح و روانم دچار واکنش‌هایی می‌شود که نمی‌توانم آنها را کنترل کنم.
در زندگی شخصی و در خانه چقدر عصبی می‌شوید؟
محیط خانه فرق می‌کند و احترامی دارد که باید رعایت شود. من هم خیلی سعی می‌کنم که خوش‌اخلاق باشم و الان هم نسبت به جوانی‌هایم خیلی بهتر شده‌ام.شاید پیر شده‌ام و کرک‌وپرم ریخته است‌ (با خنده).
سخت‌ترین تنبیهی که تا به حال در مورد بچه‌هایتان به کار برده‌اید چه بوده؟
تنبیه! اصلا حرفش را نزن. نمی‌توانم حتی به آن فکر کنم، حتی اگر در خیابان ببینم کسی بچه‌اش را کتک می‌زند، می‌روم و صحبت می‌کنم. درمورد بچه حتی یک ذره هم نباید خشونت به خرج داد. متاسفم که در مورد این کودک‌آزاری‌هایی که می‌شنوم نمی‌توانم کاری بکنم. کسی که کودک‌آزاری می‌کند، خودش بیمار است. باید او را درمان کنیم. ما فقط خبر را می‌خوانیم و می‌گوییم: «عجب! این یارو چه حیوانی بوده؟!» اما باید ببینیم چه شده آن آدم، تبدیل به یک حیوان شده است. به نظرم همه اینها باید ریشه‌یابی شود چون قطعا کسی دوست ندارد یک زندگی سگی داشته باشد و همه از او متنفر باشند. من به عنوان یک بازیگر کاری نمی‌توانم بکنم فقط می‌توانم نقش یک کودک‌آزار را بازی کنم و دو کودک‌آزار با دیدن من از کار خود پشیمان شوند حتی به قیمت اینکه یک عمر دیگر مردم به من بگویند نقش منفی.
شما سیگار می‌کشید، آیا تا به حال به فکر ترک آن افتاده‌اید؟
فعلا حداقل‌ کاری که کرده‌ام این است که به‌هیچ‌عنوان در خانه سیگار نمی‌کشم و یک هواکش قوی در خانه داریم که اگر احیانا بخواهم سیگار بکشم، زیر آن هواکش می‌کشم و در آن لحظه بچه‌هایم حق ندارند به آشپزخانه بیایند. از ۳-۲ شب پیش هم به دلیل حرف‌های پسرم «ارشک»، تصمیم گرفتم دیگر سیگار نکشم.
از نظر شما ترک‌کردن سیگار سخت است؟
به نظرم بله، خیلی سخت است، کار سینما متاسفانه چیزهایی دارد که به سیگارکشیدن ما دامن می‌زند مثلا روزی ۱۴-۱۲ ساعت سرکار هستیم. ۳ تا ۵ ساعت مفید کار می‌کنیم و بقیه زمان‌ها پرت می‌شود و این پرتی‌ها متاسفانه لزوم این سیگار را بیشتر می‌کند. شاید اگر کارم طوری بود که نمی‌توانستم سیگار بکشم، راحت‌تر آن را ترک می‌کردم. آرزو دارم سیگار نکشم و امسال آخرین سالی است که فرصت دارم سیگار را ترک کنم.
چرا؟
می‌گویند اگر تا قبل از ۴۰ سالگی سیگار را ترک کردی، ریه و اعضایی که سیگار آنها را مختل کرده، قابل‌بازسازی و ترمیم است اما بعد از آن نه، و واقعا جزو برنامه‌های اصلی‌ام است که ترکش کنم. سیگار کشیدن یک عادت زشت است ولی متاسفانه ترک آن خیلی سخت است.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
جمعه 6/8/1390 - 15:7
تزیینات و دکوراسیون

چگونه اتاق نشیمن بهتری بسازیم؟ تا به حال پیش آمده که با خودتان بگویید: «چرا ما از این اتاق استفاده زیادی نمی کنیم و زمان زیادی را در آن نمی گذرانیم؟»

علت‌های مختلف و متفاوتی وجود دارد که ما از یک قسمت یا اتاق خانه خود استفاده چندانی نمی‌کنیم و زمان زیادی را در آن نمی‌گذرانیم.
شاید یکی از علت‌های مهم سردی فضای حاکم بر آن قسمت باشد. در یک تعطیلی آخر هفته شما به راحتی و آسانی و با حذف یا اضافه کردن چند شاخصه می‌توانید آن قسمت از خانه را محلی دوست داشتنی با محیطی گرم کنید که لحظه‌ای مایل به ترک آن نباشید.
طراحی با بالش و کوسن:
چند کوسن بزرگ به مبل راحتی یا صندلی در آن اتاق اضافه کنید. برای انتخاب رنگ آزاد هستید و می‌توانید از پارچه‌های نخی، مخملی و ابریشمی استفاده کنید. بهتر است رنگ انتخابی شما ترکیبی از رنگ مبل و صندلی و دیگر رنگ های گرم باشد. نارنجی و قرمز می تواند از انتخاب های شما باشند. با این کار کمی به گرم شدن فضا کمک خواهید کرد.
روکش:
یکی دیگر از مواردی که می‌توانید از آن برای جذاب کردن محیط اتاق بهره بگیرید روکش‌های رنگی است که روی مبلمان می‌کشند. اگر توان مالی برای تهیه اینگونه روکش‌ها ندارید یک راه حل ساده وجود دارد و آن استفاده از ملحفه‌های سبک وساده و تک رنگ است که همان کار را انجام می‌دهد.
میز چای خوری:
بدون شک در قسمتی از اتاق محیط مورد نظر شما یک میز کوچک برای نوشیدن چای یا قرار دادن میوه و شیرینی وجود دارد. حتماً همه شما کاربرد دیگر این میزها را می‌دانید و از آن بهره برده اید. اینکه به هنگام تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب پایتان را روی آن قرار دهید و ریلکس کنید. وجود چنین میزهایی هم برای احساس آرامش بیشتر در این محیط ها مناسب است و افراد را مجبور به ترک محل نمی کند.
پنجره و پرده:
پرده‌های بلند با رنگ های تیره هر چند مقابل نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند و مانع از رسیدن نور مستقیم می‌شوند اما زیاد فضای اتاق را جذاب و صمیمی نشان نمی‌دهند برای ایجاد فضایی مناسب می‌توانید از نیم پرده استفاده کنید. رنگ‌های صورتی، لیمویی، سفید و نیلی برای این منظور توصیه می‌شوند.
باز هم کوسن:
از کوسن‌های کوچک با رنگی متفاوت با روکش صندلی برای تک صندلی‌ها استفاده کنید. اما یک نکته دیگر که به مبل‌های راحتی مربوط می‌شود. از پارچه های کتونی بر روی دسته‌های مبل راحتی یا پشتی این مبل‌ها استفاده کنید. هوا که کمی سردتر شد می توانید به هنگام تماشای تلویزیون روی خود بکشید.
قالیچه یا فرش:
به کار گرفتن فرش یا قالیچه همیشه جواب داده. هم باعث جداسازی قسمت نشستن وصحبت کردن با قسمت مطالعه می شود و هم به اتاق نوعی حیات و رنگ می دهد و از آن حالت خشک و اداری خارج می‌کند.
گل و گیاه:
هرگز استفاده از عناصر طبیعی را در اتاق فراموش نکنید. به کارگیری گل و گیاهان طبیعی نشاط خاصی به اتاق می دهد. اگر از این عناصر استفاده می کنید که هیچ اگر تا به حال این کار را نکرده اید برای یک بار این کار را بکنید و لذت ببرید.
عکس‌های خانوادگی:
هیچ چیز بهتر از به کار گیری عکس‌های اعضای خانواده برای جذاب تر شدن فضای خانه نیست. برای جلوگیری از شلوغ شدن روی میزها و احتمالاً بوفه تزئینی منزل عکس ها را قاب کنید و به دیوار بزنید. این کار باعث می شود هم دیوارها از آن حالت خشکی و یکنواختی نجات پیدا کنند و هم میزتان زیاد شلوغ نمی شود.
نور کم:
نور تند بالای سر تمام انرژی یک اتاق را می گیرد و از بین می برد. سعی کنید از نورهای سقفی در گوشا گوش اتاق به جای یک نور سقفی استفاده کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که بهتر است از چند لامپ با وات پایین استفاده شود تا اینکه یک لامپ یکصد وات را به سقف نصب کنید.
گفت وگو:
و بالاخره آخرین نکته برای تغییر فضای خانه به محلی آرامش بخش، تنظیم کردن صندلی هاست. افرادی که در این قسمت قرار می گیرند باید به آسانی بتوانند با هم صحبت کنند و ارتباط برقرار کنند. برای رسیدن به این منظور صندلی ها و مبلمان را از دیوار دور کنید و صندلی و مبل ها را رو به هم قرار دهید. با ایجاد این تغییرات ساده و کوچک شاید اتاق مورد نظر شما جایی باشد که شما اصلاًً دلتان نخواهد لحظه‌ای آنجا را ترک کنید.

روزنامه ایران

 

جمعه 6/8/1390 - 15:5
كودك

جای خوبی برای اسباب بازی ها یکی از مشکلات بزرگ مادران جمع و جور کردن اسباب بازی های کوچک و بزرگ و متعدد کوچولوهای خانه از قبیل بلوک های خانه سازی، ظروف عروسکی، ماشین های کوچک و بزرگ و ده ها قطعه خرد و درشت از این گونه اسباب بازی ها است.

تدارک دیدن جایی برای نگهداری از اسباب بازی های کودکان علاوه بر سامان دادن اسباب بازی ها به کودکان نیز می آموزد هر یک از اسباب بازی ها را در جای مخصوص خود قرار داده و در مواقع نیاز به راحتی آنها را بیابند. در اینجا چند ایده برای این منظور پیشنهاد شده است که شما می توانید با توجه به فرصت و بودجه ای که در اختیار دارید برخی از آنها را برای اتاق کودکتان عملی سازید.
- یک روش ساده برای این منظور ساخت جعبه های کوچک چوبی است که پس از جای دادن اسباب بازی ها در زیر تخت قرار می گیرند. با نصب دو یا چهار چرخ کوچک به زیر این جعبه ها و اتصال یک رشته طناب به یک طرف جعبه کودک می تواند آن را به راحتی بیرون آورد و در جای خود قرار دهد.
- یک راهکار مناسب و ارزانقیمت دیگر دوخت های اسباب بازی های پارچه ای و آویز است. برای این منظور یک قطعه پارچه مستطیل شکل را در نظر بگیرید و جیب هایی در اندازه یکسان یا اندازه های گوناگون از پارچه بریده و بر روی مستطیل زمینه با ترتیب دلخواه خود بدوزید.
این جیب ها جایی ایده آل برای نگهداری از عروسک ها و انواع اسبا ب بازی های کوچک خواهند بود. برای نصب آن به دیوار نیز چند بندینک پارچه ای به قسمت بالای آن بدوزید. این جای اسباب بازی آویز علاوه بر نظم بخشیدن به اسباب بازی ها به اتاق کودک نیز زیبایی می بخشد.
- یک راه آسان و سریع برای سامان بخشیدن به اسباب بازی ها ساخت جعبه هایی از مقوای ضخیم یا تخته سه لا است. پس از تهیه و ساخت جعبه می توانید آن را با نقاشی و رنگ آمیزی تزئین کنید و یا با انواع پارچه یا کاغذهای رنگی روکش کنید. این جعبه ها علاوه بر فراهم کردن جای نگهداری اسباب بازی ها زینت بخش اتاق کودک نیز هستند.
از انواع سبدهای حصیری می توانید برای این منظور استفاده کنید. کافی است آنها را با رنگ های اسپری به رنگ متناسب با اتاق کودک رنگ کنید. در صورت تمایل می توانید این سبدها را با نوارهای پارچه ای از پارچه روتختی یا پرده کودک تزئین کنید.
- صندوق های چوبی یا حصیری نیز جایی مناسب برای نگهداری از وسایل بازی بچه ها هستند و حتی کودکان کوچک نیز به راحتی می توانند اسباب بازی هایشان را در آن ریخته و یا از آن بیرون آورند، کودک می تواند از سطح روی صندوق نیز به عنوان میز استفاده کند.

روزنامه شرق

 

جمعه 6/8/1390 - 15:4
ازدواج و همسرداری

فرزندان بلا فصل آدم (ع)
تناسل طبقه اول انسان، یعنى آدم و همسرش از راه ازدواج بوده است که نتیجه‏اش متولد شدن پسران و دخترانى و به عبارت دیگر خواهران و برادرانى گردیده است و در این باره بحثى نیست، بحث در این است که طبقه دوم بشر یعنى همین خواهران و برادران چگونه و با چه کسى ازدواج کرده‏اند؟

 

آیا ازدواج در بین خود آنان بوده و یا به طریقى دیگر صورت گرفته است؟از ظاهر اطلاق آیه شریفه زیر که مى‏فرماید: “و بث منهما رجالا کثیرا و نساء…”به بیانى که گذشت‏بر مى‏آید که در انتشار نسل بشر غیر از آدم و همسرش هیچ کس دیگرى دخالت نداشته، و نسل موجود بشر منتهى به این دو تن بوده و بس، نه هیچ زنى از غیر بشر دخالت داشته، و نه هیچ مردى، چون قرآن کریم در انتشار این نسل تنها آدم و حوا را مبدا دانسته، و اگر غیر از آدم و حوا مردى یا زنى از غیر بشر نیز دخالت مى‏داشت، مى‏فرمود: “و بث منهما و من غیرهما”، و یا عبارتى دیگر نظیر این را مى‏آورد تا بفهماند که غیر از آدم و حوا موجودى دیگر نیز دخالت داشته و معلوم است که منحصر بودن آدم و حوا در مبدایت انتشار نسل، اقتضا مى‏کند که در طبقه دوم ازدواج بین خواهر و برادر صورت گرفته باشد.
و اما اینکه چنین ازدواجى در اسلام حرام است و بطورى که حکایت‏شده در سایر شرایع نیز حرام و ممنوع بوده ضررى به این نظریه نمى‏زند، براى اینکه تحریم حکمى است تشریعى، که تابع مصالح و مفاسد است، نه حکمى تکوینى(نظیر مستى آوردن شراب)و غیر قابل تغییر، و زمام تشریع هم به دست‏خداى سبحان است، او هر چه بخواهد مى‏کند و هر حکمى بخواهد مى‏راند، چه مانعى دارد که یک عمل را در روزى و روزگارى جایز و مباح کند، و در روزگارى دیگر حرام نماید، در روزى که جز تجویزش چاره‏اى نیست تجویز کند و در روزگارى دیگر که این ضرورت در کار نیست تحریم کند، ازدواج خواهر و برادر را در روزگارى که تجویزش باعث‏شیوع فحشا و جریحه‏دار شدن عفت عمومى نمى‏شود تجویز کند و در روزگارى دیگر که باعث این محذور مى‏شود تحریم کند.
خواهى گفت که تجویز چنین ازدواجى هم مخالف با فطرت بشر و همچنین، مخالف با شرایع انبیا است که آن نیز طبق فطرت است، همچنان که خداى عز و جل فرموده: “فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التى فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم” (۱) ، و حاصل مفاد آیه این است که شرایع الهى همه مطابق با فطرت است و دین پایدار هم دینى است که چنین باشد.
در پاسخ مى‏گوئیم: این سخن که ازدواج خواهر و برادر منافى با فطرت باشد درست نیست و فطرت چنین ازدواجى را صرفا به خاطر اینکه ازدواج خواهر و برادر است نفى نمى‏کند و از آن تنفر ندارد، بلکه اگر نفى مى‏کند و اگر از آن تنفر دارد براى این است که باعث‏شیوع فحشا و منکرات مى‏شود و باعث مى‏گردد غریزه عفت‏باطل گردد و عفت عمومى لکه‏دار شود.
و پر واضح است که شیوع فحشا بوسیله ازدواج خواهر و برادر در زمانى است که جامعه گسترده‏اى از بشر وجود داشته باشد و اما در روزگارى که در تمامى روى زمین غیر از چند پسر و چند دختر از یک پدر و مادر وجود ندارند و از سوى دیگر مشیت‏خداى تعالى تعلق گرفته که همین چند تن را زیاد کند، و افرادى بسیار از آنان منشعب سازد، دیگر عنوان فحشا بر چنین ازدواجى منطبق و صادق نیست.
پس اگر انسان امروز از چنین تماس و چنین جماعى نفرت دارد به خاطر علتى است که گفتیم، نه اینکه به حسب فطرت از آن متنفر باشد، به شهادت اینکه مى‏بینیم مجوسیان در قرنهائى طولانى(بطورى که تاریخ ذکر مى‏کند)ازدواج بین خواهر و برادر را مشروع مى‏دانستند و از آن متنفر نبودند و هم اکنون بطور قانونى در روسیه(بطورى که نقل شده)و نیز بطور غیر قانونى یعنى به عنوان زنا در اروپا انجام مى‏شود.
یکى از عادات که در این ایام در ملل متمدن اروپا و آمریکا معمول است این است که دوشیزگان قبل از ازدواج قانونى و قبل از رسیدن به حد بلوغ سنى ازدواج، بکارت خود را زایل مى‏سازند و آمارى که در این باره گرفته شده به این نتیجه رسیده که بعضى از این افضاها از ناحیه پدران و برادران دوشیزگان صورت مى‏گیرد.
بعضى‏ها گفته‏اند: اینگونه ازدواج با قوانین طبیعى یعنى قوانینى که قبل از پیدایش مجتمع صالح در بشر به منظور سعادتش، در انسان‏ها جارى بوده نمى‏سازد، زیرا اختلاط و انسى که در بین افراد یک خانواده برقرار است غریزه شهوت و عشق ورزى و میل غریزى را در بین خواهران و برادران باطل مى‏کند، و به قول مونتسکیو حقوقدان معروف در کتابش روح القوانین:
“علاقه خواهر برادرى غیر از علاقه شهوانى بین زن و مرد است”لیکن این سخن درست نیست.
اولا: به همان دلیلى که خاطرنشان کردیم و ثانیا: به فرض هم که قبول کنیم منحصر در موارد معمولى است، نه در جائى که ضرورت آن را ایجاب کند، یعنى قوانین وضعى طبیعى نتواند صلاح مجتمع را تامین کند که در چنین صورتى چاره‏اى جز این نیست که قوانین غیر طبیعى مورد عمل قرار گیرد و اگر قرار باشد بطور کلى جز قوانین طبیعى پذیرفته نشود، باید بیشتر قوانین معمول و اصول دایر در زندگى امروز هم دور ریخته شود، (در متن عربى کلمه”لا”در جمله “بما لا تکون”غلط است).

بحث روایتى
(در باره خلقت آدم، صله رحم و…)
در کتاب توحید از امام صادق ع روایتى آورده که در ضمن آن به راوى فرموده: شاید شما گمان کنید که خداى عز و جل غیر از شما هیچ بشر دیگرى نیافریده، نه، چنین نیست، بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آدم از آن آدم‏ها هستید (۲) .
مؤلف قدس سره: ابن میثم نیز در شرح نهج البلاغه خود حدیثى به این معنا از امام باقر ع نقل کرده (۳) و صدوق نیز همان را در کتاب خصال خود آورده (۴) .
و در خصال از امام صادق ع روایت آورده که فرمود: خداى عز و جل دوازده هزار عالم آفریده که هر یک از آن عوالم از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است و هیچیک از اهالى یک عالم به ذهنش نمى‏رسد که خداى تعالى غیر عالم او عالمى دیگر نیز آفریده باشد (۵) .
و در همان کتاب از امام باقر ع روایت کرده که فرمود: خداى عز و جل در همین زمین از روزى که آن را آفریده، هفت عالم خلق کرده(و سپس بر چیده)و هیچیک از آن عوالم از نسل آدم ابو البشر نبودند و خداى تعالى همه آنها را از پوسته روى زمین آفرید و نسلى را بعد از نسل دیگر ایجاد کرد و براى هر یک عالمى بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر آدم ابو البشر را بیافرید و ذریه‏اش را از او منشعب ساخت… (۶) .
و در نهج البیان شیبانى از عمرو بن ابى المقدام از پدرش ابى المقدام روایت آورده که گفت: من از امام ابى جعفر ع پرسیدم: خداى عز و جل حوا را از چه آفرید؟ فرمود: این مردم در این باره چه مى‏گویند؟عرضه داشتم: مى‏گویند او را از دنده‏اى از دنده‏هاى آدم آفرید، فرمود: دروغ مى‏گویند، مگر خدا عاجز بود که او را از غیر دنده آدم خلق کند؟عرضه داشتم: فدایت‏شوم پس او را از چه آفرید؟فرمود: پدرم از پدران بزرگوارش نقل کرده که گفتند:
رسول خدا(ص)فرمود: خداى تبارک و تعالى قبضه‏اى(مشتى)از گل را قبضه کرد و آن را با دست راست‏خود مخلوط نمود(که البته هر دو دست او راست است)و آنگاه آدم را از آن گل آفرید و مقدارى زیاد آمد حوا را از آن زیادى خلق کرد (۷) .
مؤلف قدس سره: نظیر این روایت را مرحوم صدوق از عمر و نامبرده نقل کرده و در این میان روایاتى دیگر نیز هست که دلالت دارد بر اینکه حوا را از پشت آدم یعنى از کوتاهترین ضلع او(که سمت چپ او است)خلق کرده و همچنین در تورات در فصل دوم از سفر تکوین چنین آمده، لیکن هر چند چنین چیزى فى نفسه مستلزم محال عقلى نیست، اما آیات کریمه قرآن از چیزى که بر آن دلالت کند خالى است (۸) .
و در احتجاج از امام سجاد ع آمده که در حدیثى و گفتگوئى که با مردى قرشى داشته سخن بدینجا رسانده که: “هابیل”، با”لوزا”خواهر همزاى”قابیل”ازدواج کرد و “قابیل”با”اقلیما”، همزاى هابیل، راوى مى‏گوید: مرد قرشى پرسید: آیا هابیل و قابیل خواهران خود را حامله کردند؟فرمود: آرى، مرد عرضه داشت: اینکه عمل مجوسیان امروز است، راوى مى‏گوید: حضرت فرمود: مجوسیان اگر این کار را مى‏کنند و ما آن را باطل مى‏دانیم براى این است که بعد از تحریم خدا آن را انجام مى‏دهند، آنگاه اضافه نمود: منکر این مطلب نباش براى اینکه درستى این عمل در آن روز و نادرستیش در امروز حکم خدا است که چنین جارى شده، مگر خداى تعالى همسر آدم را از خود او خلق نکرد؟در عین حال مى‏بینیم که او را بر وى حلال نمود، پس این حکم شریعت آن روز فرزندان آدم و خاص آنان بوده و بعدها خداى تعالى حکم حرمتش را نازل فرمود… (۹) .
مؤلف قدس سره: مطلبى که در این حدیث آمده موافق با ظاهر قرآن کریم و هم موافق با اعتبار عقلى است، ولى در این میان روایات دیگرى است که معارض با آن است و دلالت دارد بر اینکه اولاد آدم با افرادى از جن و حور که برایشان نازل شدند ازدواج کردند، (و این روایات با اعتبار عقلى درست در نمى‏آید، زیرا خلقت جن و حوریان بهشتى مادى نیست و غیر مادى نمى‏تواند فرزند مادى بزاید)و خواننده محترم از آنچه گذشت‏حق مطلب را دریافت نمود.

پى‏نوشتها:
۱)”سوره روم آیه ۳۰″
۲)توحید ص ۲۷۷ ح ۲ طبع طهران.
۳)شرح نهج البلاغة ابن میثم ج ۱ ص ۱۷۳
۴)خصال ج ۲ ص ۶۵۲ ح ۵۴٫
۵)خصال ج ۲ ص ۶۳۹ ح ۱۴٫
۶)خصال ج ۲ ص ۳۵۸ ح ۴۵٫
۷)تفسیر برهان ج ۱ ص ۳۳۶ ح ۱۰٫
۸)علل الشرایع ج ۱ ص ۱۷ ب ۱۷ ح ۱٫
۹)احتجاج طبرسى ج ۲ ص ۴۴ طبع نجف.

نویسنده: علامه طباطبایى کتاب: تفسیر المیزان ج ۴ ص ۲۲۸

 

جمعه 6/8/1390 - 15:1
دعا و زیارت

طه،بیستمین سوره قرآن است که مکی و ۱۳۵ آیه دارد.

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم نقل شده: «به کسی که سوره طه را قرائت کند، در روز قیامت ثواب همه مهاجران و انصار اعطا می شود». ۱

همچنین از ایشان روایت شده که فرمودند: «خداوند تعالی دو هزار سال پیش از آفرینش حضرت آدم علیه السلام، سوره «یس و طه» را قرائت فرمود، هنگامی که فرشتگان الهی آن را شنیدند گفتند: خوشا به حال امتی که این سوره ها بر آنها نازل شده است و خوشا به حال کسانی که این سوره ها را درون خود جای داده اند و خوشا به حال کسانی که زبانشان به تلاوت آیات سوره ها مترنم است. ۲

از اسحق بن عمار روایت شده که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «خواندن سوره طه را ترک نکنید زیرا خداوند آن را دوست می دارد و هرکس آن را بخواند او را نیز دوست خواهد داشت و هر که بخواندن آن مداومت کند خداوند در روز قیامت نامه عملش را به دست راست او دهد و از کردار او در اسلام حساب سخت نکشد و آنقدر به او پاداش عطا فرماید تا خشنود گردد.»۳

 

آثار و برکات سوره

۱) گرفتن جواب مثبت در خواستگاری

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: « هر کس سوره (طه) را بنویسد و در پارچه سبزی قرار داده و به خواستگاری برود،خواستگاری اش رد نمی شود و حاجتش برآورده می شود ..»۴

۲) آسان شدن ازدواج

روایت از امام صادق علیه السلام: «هر کس که خواستگاری ندارد یا به خواستگاریش جواب نمی دهند سوره طه را بنویسد و بشوید و آب آن را بر صورت خود بریزد، خداوند ازدواجش را آسان می کند.» ۵

۳) جهت برآورده شدن حاجات بزرگ

به جهت مطالب عظیم و بزرگ صد بار بگوید «طه» و یک بار سوره «قل هو الله احد» را بخواند و باز صد مرتبه بگوید «طه» و یک مرتبه سوره «قل هو الله » را بخواند تا هفت بار این را تکرار کند، همین که هفت مرتبه «توحید» و هشتصد بار«طه» تمام شد بعد از آن ۱۷ بار سوره «قل هو الله احد» را تا آخر بخواند، خداوند مطلب و حاجت او را برآورده می کند و بی شک عمل خواهد شد. این از مجربات است و آزموده شده است.۶

۴) ترس از دزدان و حیوانات درنده

نقل از امام موسی کاظم علیه السلام: هر کس در سفر باشد و از دزدان و حیوانات وحشی خوف و وحشت دارد، برای این کار بر گردن حیوانش «لا تخاف درکاً و لا تخشی» سوره طه را بنویسد، پس بدرستی که به اذن خداوند متعال ایمن می شود.۷

۵) بهبود بیماری های دهان

به جهت هر گونه در د دهان آیات[۵-۱] را بنویسد و با خود دارد. ۷
منبع : پایگاه اینترنتی انهار

 

جمعه 6/8/1390 - 15:0
آشپزی و شیرینی پزی

مواد لازم:

والک* ۵۰۰ گرم
برنج ۴ پیمانه
روغن به میزان لازم
نمک به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا برنج را بشویید و خیس کنید.والک ها را هم بشویید و کمی درشت خرد کنید. می توانید والک ها را با قیچی مخصوص آشپزخانه نیز خرد کنید.بهتر است این پلو را به صورت دمی درست کنید، زیرا سبزی والک کمی ضخیم تر از سبزی های دیگر است و احتیاج دارد که بیشتر بپزد.
برنج و والک را همراه نمک، روغن و مقدار لازم آب داخل قابلمه ای بریزید و مخلوط کنید. سپس قابلمه مواد را روی حرارت بگذارید و ابتدا حرارت اجاق را زیاد کنید وقتی آب برنج تقریباً تمام شد حرارت گاز را کم نمایید و در قابلمه را ببندید تا دم بکشد.
می توانید برای بهتر شدن طعم وعطر این پلو از مقداری ساقه سبز سیر تازه یا خود سیر استفاده کنید.
این پلو را می توانید همراه با گوشت مغز ران گوسفند پخته یا مرغ میل کنید.
*والک نوعی سبزی کوهی است که در فصل بهار می روید..

جمعه 6/8/1390 - 14:59
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته